Studiul de faţă este o propunere de a vedea discuţiile purtate la nivel inter-ortodox pe tema diasporei prin prisma operei ecleziologice a mitropolitului Ioannis Zizioulas. Autorul prezentului studiu consideră că există o legătură indisolubilă între problema diasporei, sau mai corect - problema jurisdicţiei asupra comunităţilor ortodoxe din diaspora - şi problema primatului în Biserica Ortodoxă. Această legătură a devenit mai evidentă cu ocazia recentelor discuţii inter-ortodoxe avute la Chambésy (2009) ce au rolul de a pregăti realizarea mult aşteptatului Sinod Pan-Ortodox.
În prima parte a studiului, autorul oferă o scurtă analiză asupra diasporei or-todoxe care se dovedeşte a fi o realitate complexă ce combină aspecte naţional-culturale cu aspecte religioase. Realitatea acestor comunităţi ortodoxe aflate în diaspora ridică probleme atât juridico-canonice cât şi ecleziologice, ce sunt legate mai ales de existenţa jurisdicţiilor ortodoxe paralele. Astfel, în diferite oraşe vest-europene sau nord-americane se pot întâlni mai multe Episcopii Ortodoxe, care îşi exercită autoritatea pe acelaşi teritoriu.
Tot în această primă parte autorul întreprinde o scurtă evaluare a statutului Patriarhiei de Constantinopol în lumea ortodoxă prin prisma vechilor hotărâri sinodale cât şi a unor teologi ortodocşi moderni, punând în evidenţă viziunile diferite existente asupra acestui statut.
Cea de-a doua parte a studiului aduce în discuţie viziunea ecclesiologică a mitropolitului Zizioulas. Analizând pe scurt viziunea ecclesiologică a mitropolitului Zizioulas, autorul indică tendinţele eclezial-subordinaţioniste ale acestuia, tendinţe ce se referă nu doar la o subordonare a Bisericii faţă de episcop, ci şi a sinodului faţă de întâi-stătătorul/preşedintele sau în detrimentul koinoniei.
Partea a treia a studiului, pornind de la constatarea că mitropolitul Zizioulas este preşedintele atât Comisiei Internaţionale Ortodoxe de dialog cu Biserica Romano-Catolică ce a participat la emiterea documentului de la Ravena (2007) privind primatul în Biserică, cât şi al Comisiei Inter-Ortodoxe de pregătire a Sfântului şi Marelui Sinod Pan-Ortodox ce a discutat problema diasporei în 2009, autorul studiului ridică problema interdependenţei celor două subiecte.
Astfel, concluzionând, autorul acestui studiu consideră că în ceea ce priveşte discuţiile inter-ortodoxe, subiectul jurisdicţiei asupra diasporei cât şi cel al primatului în Ortodoxie sunt strâns legate, soluţionarea unuia ţinând de soluţionarea celuilalt.
Taguri:
Studiu
Pagini: 5-22