Search

Revista Studii Teologice

REVISTA FACULTĂŢILOR DE TEOLOGIE DIN PATRIARHIA ROMÂNĂ



JA slide show
 

"Funcţionalitatea icoanei"



Autor(i): Mihai C. COMAN
„Pictez icoane de aproape douăzeci de ani. M-am întrebat tot timpul – şi încă mă mai întreb – cum ar trebui să pictez icoanele. La început am căutat să deprind pictura icoanei după cele ce văzusem la un călugăr atonit. La vremea aceea preocuparea mea în ceea ce priveşte icoana privea aproape exclusiv latura tehnică. Mă străduiam să pregătesc bine lemnul, să potrivesc frumos foiţa de aur, să modelez linia aşa cum o făcea părintele Luca de la Mănăstirea Xenofont, primul meu maestru în icoană. Aveam să-mi dau seama, mai târziu, că pictarea icoanei nu este doar un meşteşug. Actul pictării icoanei trebuie să fie în acord cu sensul ei, trebuie să slujească raţiunea de a fi a icoanei. Mai mult, felul în care icoana arată trebuie să se afle într-o stare de interdependenţă cu modalitatea în care icoana este folosită, cu modalitatea în care icoana lucrează sau, mai bine spus, cu modul în care Duhul lui Dumnezeu lucrează prin icoane.
Îmi propun în cele de mai jos să vă împărtăşesc întrebările pe care eu însumi mi le pun despre icoană. Cărui fapt se datorează evoluţia continuă a limbajului iconic? De ce astăzi considerăm stilul bizantin ca fiind cel mai potrivit pentru pictarea icoanelor ? Care este legătura dintre limbajul iconic şi funcţionalitatea icoanei, lucrarea icoanei? [...]” (M. Coman)



Taguri: icon, religious image, religious art, theology of the icon, symbol, representation
Dialog teologic
Pagini: 229-247